onsdag 23 september 2009

Action i förorten

Idag må ni tro har det hänt grejer här ute i förorten! Jag satt utomhus med Muriel idag och åt kvällsmat när en hög knall ekade mellan husen. Muriel kommenterade att det lät som ett skott och såg lite lätt bekymrad ut. Efter ytterligare tre knallar bestämde vi oss för att det var säkrast att gå in. John ringde 911 och rapporterade skotten.

Tankarna började snurra i huvudet, speciellt efter att jag i helgen fått höra om allt som pågår under ytan här ute i förorterna: det är inte helt ovanligt med villor som byggs om till marijuanaplantager eller "meth labs", eller för den delen "domestic violence" som tyvärr finns vart man än befinner sig.

Men jag började packa ihop mina grejer inför en planerad utflykt med Annica, även om jag inte var helt lugn vid tanken på att gå utanför huset. Alldeles innan jag skulle gå till stationen ringde telefonen. Det var en dam från larmcentralen som ville lugna oss och talade om att knallarna hade kommit från fyra bedövningspilar som avfyrats mot en björnhona.

När jag kom hem från min utflykt fick jag veta att björnhonan hade traskat runt i en trädgård ett par kvarter bort med sina två ungar, troligtvis i jakt på fruktträd att plundra. Muriel och John hade åkt dit och sett på när de sövde björnungarna. Ungarna satt högt uppe i ett träd, så björnpatrullen fick skjuta bedövningspilar på dem och fånga dem med en presenning när de tuppade av och trillade ner mellan grenarna.

Om någon undrar vad som händer med de sövda björnarna så ID-märks de och körs iväg till skogsområden långt utanför staden. Lite synd att jag inte kunde vara där och se det på riktigt och klappa de sovande björnarna. Men jag hade en väldigt trevlig kväll med Annica i Barnet Marine Park istället, så jag ångrar inte att jag åkte. Inga björnbilder idag heller alltså, men jag kan dela med mig av några riktigt fina bilder från skymningen i parken.

 



Mitt projekt går framåt, även om det inte alltid känns så. Den här veckan har knappt börjat men ändå varit tung. Igår jobbade jag 14 timmar. Jag hade väntat mig en lång dag, men dålig planering och misslyckade försök gjorde den ännu längre. Det blev inte bättre när jag äntligen var klar klockan 22 på kvällen och gick ut för att ta bussen. Buss efter buss passerade, men ingen buss 143.

Jag började bli riktigt arg och satt och planerade ett ilsket telefonsamtal till Translink, som sköter kollektivtrafiken här. Jag plockade fram busstidtabellen för att kolla hur många buss 143 som borde ha passerat och insåg att jag tittat fel. Sista bussen gick 21.58. Inte den bästa starten på veckan. Det finns förvisso andra sätt att ta sig hem på, men de tar mycket längre tid och involverar byten på platser som jag inte känner till särskilt väl.

Tack och lov för mina fantastiska värdar som erbjöd sig att rycka ut och plocka upp mig klockan 23 på kvällen. Hela strapatsen blev nästan värd besväret när vi på väg hem fick se en livs levande tvättbjörn kila över vägen. Den var mycket lik Cocijo.

Veckans bästa händelse: Spenderade mina mest välinvesterade 16 kr någonsin på att prata med Christian i 1,5 timme i söndags. Ser fram emot fler samtal.

6 kommentarer:

Robin sa...
Meeeen jag vill ju seee bjöööörnaaaaar, och tvättbjörnar :o >.< Fick dom klappa dom sövda björnarna? O_O kram!
Natalie sa...
Ja, alla barnen fick klappa de sövda björnarna och lyssna på vad björnpatrullen hade att säga om hur man bemöter björnar och undviker att få problem med dem i städerna. Lite snopen att jag missade det. Men men, det finns fler björnar. Jag ska kopiera bilderna så jag kan iaf visa dig dem nån gång om du vill se. Kram tebaks!
Pappa sa...
Myten om den sömniga förorten verkar överdriven.
Onsala sa...
Äventyr närapånästan..... Nu vet du verkligen att de inte överdriver när de pratar om björnar i carporten... Kramar o va´bra att boken är i Sävedalen.
Christian Lundmark sa...
Hej Nataile! Gooortrott Christian skriver fran nya vardens dator i Orange. Har jobbat pa ganska flitigt har sedan jag anlande i onsdags sa resten av eftermiddagen och kvallen kommer nog spenderas i min privata lagenhet med ol och film. Manga intressanta schackstrider har det blivit ocksa, jag har forlorat de flesta =( Ha det bra, puss och kram, C
Cecilia sa...
Så min bror är värd 16 kr, det var väl fint! ;-) RaggKalle får väl heta RaccoonKalle från och med nu då. Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar