lördag 3 oktober 2009

Ugglor i mossen eller äggplantor i cellkulturen

Det här är för er som undrar hur min forskning går. Men också för för er som helt enkelt uppskattar högkvalitativ poesi och konst som det krävs ett visst mått av fantasi för att uppskatta.

Först en dikt:

Ibland är man trött
Man hittar inget vettigt
Forskningen går slött

Ibland vill man inte mikroskopera
Bara vara oseriös
och prokrastinera

Nu lite konst,OH ME NEURONS! presenterar stolt:
SAKER MAN INTE VILL HITTA BLAND SINA CELLER



IGELKOTT - Taggig, kan råka punktera cellmembranet.




MYRSLOK - Äter vanligtvis insektsneuron, men ett och ett annat råttneuron verkar kunna slinka ner också.



KORSNING MELLAN MYGGA OCH SJÖHÄST, MYCKET ILSKEN - Ser farlig ut. Vi vill undvika farliga saker bland cellerna



TRÄD - Ofarliga (oftast), Men träd hör hemma i skogen, inte i cellodlingar.



EN AUBERGINE - Inte direkt vad vi brukar mata neuronen med.



GOLFKLUBBA - Neuron bör inte ha tid för hobbies. Men! Kanske är detta nyckeln till alzheimers? Neuronen börjar ta sig friheter och övar på golfsvingen istället för att skapa och bibehålla minnen...


Angående forskningen så har jag spenderat dagen vid mikroskopet och mestadels gjort fynd, som man likt ovan nämnda exempel, helst inte vill återfinna bland sina celler. Det hade varit ok om de besynnerliga fynden hade varit i minoritet och de normala cellerna i majoritet. Som det är nu är det mest frustrerande. Dessutom kommer mitt projekt kanske att helt byta spår. Jag behåller mina resultat som jag har fått hittills, men jag fortsätter på ett annat spår som inte är lika nära knutet till Alzheimers. Frågetecknen hopar sig.

Äntligen helg. Det kan behövas. Plan:

Fredag - Lugn hemmakväll med Miss Marple (>Robin, jag hittade avsnitten från 1985 i samlingen!), friterad potatis i tunna skivor och stickning.
Lördag - VIFF, Kits och SOMA
Söndag - VIFF, Kits och SOMA alternativt hike med Tyska Familjen.

Litet Vancouverslang-lexikon
VIFF: Vancouver International Film Festival. Internationell så det står härliga till, i utbudet finns Afgansk-Brittiskt, Japansk-Amerikanskt, Finsk-Indiskt eller Dansk/Svensk/Fransk/Italienskt. Hurra för film som i vanliga fall inte går på bio!
Kits: Kitsilano, Stadsdel sydväst om downtown-halvön. Gamla hippie-kvarter, numera både hippare och dyrare än nånsin. Hippie-folket växte upp och blev börsmäklare och advokater hela bunten! (: Stadsdelen ska innefatta en av stans trevligare stränder.
SOMA: South Main Street. Enligt Annicas roomie stället där unga människor hänger. Enligt min labkollega dit man går för att köpa coola klänningar från oberoende designers. Enligt Lonely Planet hippa kvarter med trendiga butiker i halvsunkiga lokaler. Ska finnas en Punjabi Market riktigt långt söderut på denna riktigt långa gata.

Avslutningsvis ett litet budskap som fanns dolt bland alla nervtrådar och som fick mig att le:




Till Christian, till familj - både nära och avlägsen, till alla underbara vänner, kärlek!

5 kommentarer:

Onsala sa...
Kan det vara så att Du är helt underbar..... I ösregnet en morgon när man eg, hade planerat att plocka trattkantareller, hittar man ett rött mikroskophjärta på nätet, och poesi som jag måste googla ett ord i, för att kunna säga: ahaa och precis förstå!!! Kärlek tillbaka!
Cecilia sa...
Fina bilder! Är det så att labba skulle jag nog kunna tänka mig det också. Har lånat din Micro Biology of the cell-bok, har kommit till sidan 7 och är snart förbi allt jag läste i Biologi 10p-kursen... Kramar från mig, Richard och katterna!
Pappa sa...
Prokrastination kräver föga motion Gamla hippiekvarter kan kräva mer Liksom filmfestival med film så smal Och SOMA, en huvudgata, är förståss inget för lata
Natalie sa...
Hihi, jag blir alldeles glad av alla era kommentarer! (: Cecilia: The Cell går också under namnet "bibeln" uppe på Medicinareberget. Läs kapitlet om mikrotubuli om du är nyfiken på vad jag sysslar med. Pappa: Vi kanske borde börja kommunicera på vers roligt, javisst Men kan du tänka vilken pers!
Kristofer sa...
:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar