söndag 9 augusti 2009

Cykeltur i Stanley Park

Jag börjar dagens inlägg med lite fjäsk för min kära skogsindustriellt orienterade storebror:




Bilden kommer från gårdagens promenad längs "the waterfront". En asfalterad promenadsträcka där man i ena riktningen möts av en glasvägg av skyskrapor och i andra riktningen har utsikt över fula industrihamnar. Här och var sitter skyltar med historisk information. Bilden ovan illustrerar hur man fällde enorma träd på 1800-talet, en fullständigt livsfarlig sysselsättning verkar det som.



Glasväggen, Downtown Vancouver.


Med hamnpromenaden avklarad hyrde jag en cykel och en hjälm för en mindre förmögenhet. Hjälmen ingick inte i priset fastän här är lag på att alla cyklister ska bära hjälm. Sedan turistade jag i stor stil med en cykeltur runt Stanley Park, en liten udde längst ut på den lilla udden som utgör Downtown och West End. (Om någon skulle ha missat det så är rödmarkerade ord länkar till kartor om ni vill orientera er lite)


För er som faktiskt saknar min röst kommer här en liten video. Ursäkta sjösjukegunget.




Cykelturen var mestadels ganska överskattad, mycket folk, lite att se. Men en del bitar var riktigt trevliga, som när man rundade en udde och såg Stilla Havet öppna sig mot horisonten.




Stora Havet.


Det fanns ett antal mer eller mindre fina stränder längs cykelspåret. De fylls tydligen upp rejält när vädret är vackert.




Second Beach, Stanley Park.


En vanlig syn, varenda park jag har sett hittills har de här skyltarna som förbjuder folk att vara i parkerna nattetid. Jag har inte tagit reda på hur väl de här skyltarna följs än, eller vad påföljden blir om man bryter mot dem. Men på onsdag morgon vid sjutiden planerar jag att ta en joggingtur i Mundy Park, en skogsdunge som ligger bakom huset jag bor i nu. "Öppettiderna" där är 8-20.




English Bay Beach


Cykelturen avslutades vid English Bay Beach. Där mötte jag mannen i nedre hörnet på bilden ovan. Han frågade om jag sett en festival på en av stränderna längre ut på udden, jag svarade ja, där hölls en Hare Krishna festival som jag hade cyklat förbi. Mannen upplyste mig mycket förtjust om att det skulle finnas gratis mat där och satte iväg i riktning mot festivalen.




Ett par tappra badare på English Bay Beach.


Jag avslutar med en bild på mina fötter i Stilla Havet:




7 kommentarer:

Christian Lundmark sa...
hej liz. hoppas första dagen på forskningscentrat gick bra och att huset inte känns allt för ensamt! puss och kram
Kristofer sa...
Ah, skogsindustrin... :p Jaså, du har märkt av B.C-bornas tendens att sätta upp skyltar om alla regler överallt redan? Konstigt...
Natalie sa...
Är det något de är berömda för, BC-borna?
Anonym sa...
Hör på detta: i Israel hade vi hyrt en bil och skulle bland annat till vad det nu var för berg. Men det var stängt! Syster och jag skulle till en fågelsjö i Australien och kom tio minuter i stängningsdags! Den gången ordnade det sig. Canada-stängning verkar inte så defenetivt som en stängd och låst grind dock. Mina "vildmarksdjur" är tillbaka efter sin bojkottning av restaurang Ponnygården efter min frånvaro under semestern. Har man god mat och grym service så har man! Och lite kärlek! Bror blev extremt avis på filmen kan jag tro, han som inte har program för det till sin blogg. P&k! Charlotte
Cecilia sa...
Vädret ser ut som här, molnigt och regn som hänger i luften. Tradigt! Fast vi eldar brasa, och har katter i knät. Krama din lånekatt från mig! Kram C.
Anonym sa...
Hej, goda Natalie! Väl hemma från Gotland,(där vi inte var inne på nån dator), så funkade inte vår!!!! Katastrof, så nyfiken som speciellt jag var. Dock har jag en man som i brist på Christian klurade ut vad det var, så nu läser vi. Fin blogg har du. Roligt att bilderna är mitt i texten! Så fantastiskt bra allt ditt boende ordnar sig. Hoppas "jobbet" verkar bra! Kramar Ann-Marie o Ingvar
Natalie sa...
Det är besynnerligt att "stänga" naturen... Antar att man är bortskämd med allemansrätt och sånt hemma. Hoppas att Scruffy fortfarande besöker det utmärkta etablissemanget Ponnygården. Han (?) var en av mina favoriter. Lånekatten får stå ut med mycket kel och har redan börjat snappa upp en hel del svenska, mat och gå ut är några av favoritorden. Skicka mitt kel till Birmagänget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar