lördag 15 augusti 2009

Än har jag inte blivit björnmat



Det närmsta en björn jag har kommit hittills.


Jag vet att ni förväntar er spektakulära naturbilder av mig, och jag jobbar hårt för att leverera. I onsdags gav jag mig ut på den planerade joggingturen, utrustad med kamera utifall att jag skulle stöta på en björn. Men tyvärr får jag göra er besvikna den här gången: jag såg inte ens en ekorre.  En joggingtur till ska jag nog hinna med i den här skogen innan jag flyttar, men jag har inga större förhoppningar om att se några andra djur än hundar.

 

Det orange spåret lämpade sig inte för björnskådning.


Bristen på naturbilder kan delvis förklaras med att jag inte har någon bil att ta mig till naturen med, och delvis med att jag har spenderat mycket tid på labbet. Fyra och en halv totalförvirrade dagar och en eftermiddag idag som gav en hel del klarhet. På måndag sätter jag igång med ett experiment. Funkar det inte så vet jag inte vad jag kommer att göra resten av terminen. Funkar det så har jag en plan för hösten och min handledare nämner dessutom stora ord som publikation och forskningsanslag. Idén bakom experimentet kommer, enligt handledaren, från en forskare vars idéer till 50% är geniala och till 50% helgalna. Håll tummarna med mig för att denna idé tillhör de geniala!
Imorgon blir det en paus från allt studierelaterat, då möter jag upp Lisa (kursare från Göteborg) på Granville Island. Det är tydligen lite av ett "arts and crafts centre" och det hålls en stor marknad där varje lördag.  Andra saker att se fram emot nästa vecka är att Muriel & John (släkten) kommer tillbaka från semestern på Newfoundland - sällskap, äntligen! Dessutom kommer Annica, så jag får någon att heja på i korridorerna på universitetet och ytterligare någon att ge mig ut på upptåg med på övrig tid. Jag kan för övrigt rapportera till Annica att jag träffade en tjej som är mastersstudent i Gordons lab idag. Sam hette hon och hon verkar väldigt trevlig. Vidare kan jag rapportera den positiva nyheten att det finns smågodis i mataffärerna här, de enda nackdelarna är att det är färdigpackat i plastmuggar med lock, rätt dyrt och dessutom ganska äckligt. Med andra ord: Fyll resväskan med godis Annica!
Sist men inte minst:

7 kommentarer:

Christian Lundmark sa...
hellu babe! kul att höra ifrån dig =) jag har inte varit duktig på att vara online på skype på sistonne men det beror på tidsskillnaden. skojj att det "börjar hända" saker där borta. jag håller tummen hårt, hållar man båda får det väl motsatt effekt? skojj att du inte glömt att du skall besöka mig i australien, du gav en söt kommentar till mitt förra inlägg, tackar och bugar. nej skall jag skriva längre kommentarer än såhär får det bli mail hedanefter. pussar och kramar snygging!
Anonym sa...
Hej! Nu haver jag hittat hit, du vet jag och nätet, allt nytt som jag aldrig grejat med förut... tycker jag är... inte lockande. Så har jag inte varit hemma heller, som du vet. Och den där "kommentera här" var bra för sånna som mig! Så jag hittade var jag kunde. Och för alla intresserade så är jag inte en gammal mormor utan 30 år gammal bara! Men lite föråldrad likväl, plus hjärnskadad! ;) Björnar! Bättre lycka snart! Med ekorrar oxå. Nu ska jag läsa vad mer du skrivit. Pussar och kramar, Charlotte
Anonym sa...
Fin blogg damen! Charlotte
Cecilia sa...
Full fart i labbet, hoppas på genialitet! Lite av det lär ju spilla över. Kanske lite galenskap också?
Natalie sa...
Hurra för alla kommentarer! :-D Christian: vi får nog boka in möten i framtiden, 19 timmar är en lite väl extrem tidsskillnad. Roligt att du hittat hit Charlotte, hoppas ni hade det riktigt bra på Gotland. Cecilia: lite galenskap skadar aldrig, speciellt inte när det gäller vetenskap, it's a fine line!
Anonym sa...
Hej! Jag håller tummarna! Snart är jag där, känns helt sjukt. Tack för godistipset. Skönt att höra att det är trevligt folk på mitt blivande lab =) Måste tyvärr återgå till min packning. Vi ses snart. Kram Annica
Kristofer sa...
Hej! Jag har läst inlägget. ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar