tisdag 11 augusti 2009

Hej från förorten/vildmarken

Det är lite svårt att avgöra hur man ska definiera det här området. Dagtid ser det ut som vilken villaförort som helst: hus, trädgårdar och mer hus. Men nattetid ska här tydligen stryka omkring diverse vilda djur. Ekorrar och tvättbjörnar kan väl nästan betraktas som stadsdjur, men björnar och schakaler är i alla fall inget jag förknippar med bostadsområden. Björnarna bor i skogen som ligger alldeles bakom huset, det är "bara" svartbjörnar, inga grizzlys alltså. Det går kraftledningar från en nationalpark norr om stan rakt ner igenom skogsdungen här bakom och tydligen är det ett populärt promenadstråk för björnar från bergen. När de väl kommit hit antar jag att de ser det som rena lyxresorten, på andra sidan skogsdungen finns ett villaområde där folk låter sina soptunnor stå ute hela natten. Björnbuffé!
Jag hade min första dag på lab idag och det var allmänt förvirrande. Det känns som att jag inte kan någonting alls, vilket förvisso nog kan vara sant, i alla fall när det gäller labbet. Det är väl bara att acceptera att jag faktiskt är här för att lära mig. Universitetet är som en stor labyrint, än så länge i alla fall. Det finns inte så mycket för mig att göra än, så jag satt och läste i 5 timmar idag. Övrig arbetstid spenderades med att jaga folk på studentexpeditionen och gå vilse i korridorerna. Studenterna som jobbar i labbet verkar alla trevliga, men de flesta kommer att göra en massa annat än att hänga i labbet till hösten.
Inga bilder idag tyvärr, önskar jag hade kunnat briljera med en bild på en svartbjörn, eller åtminstone en schakal, men det får va tills en annan gång!

1 kommentarer:

Christian Lundmark sa...
hej söt-liz! önskade att du var online som man kunde prata lite. puss och kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar