lördag 8 augusti 2009

Fredag i Vancouver

Just nu sitter jag i min "hotellsvit" och lyssnar på trafiken på Commercial Drive utanför fönstret. Nordamerikaner gillar sina bilar och det här är en stor stad. Mycket trafik med andra ord. Klockan är halv åtta och första heldagen i Vancouver är snart över. Större delen av dagen har jag varit tråkig och suttit på rummet, förutom två promenader.


Tvärgata till Commercial Drive. Downtown syns i bakrunden.


Första promenaden var kort och hade ett syfte: hitta mat! Fastän Commercial Drive är fullt av restauranger caféer och mataffärer så var det bara en mataffär som var öppen före 9. Jag blev lite grinig när jag fick betala 17 dollar för yoghurt, bröd, ost och juice. Det kompenserdes dock senare under dagen när jag hittade 18 bitars sushi för 7 dollar (=46kr och en proppmätt, lycklig Natalie).


 

Norr om staden ligger höga berg som man kan skymta genom diset.


Tydligen har det varit värmebölja i 2 veckor med temperaturer över 30 grader. Men sen jag kom har vädret varit disigt och ganska svalt, runt 19 grader.  Jag hoppas på klart väder snart så att jag kan se bergen i norr tydligare.


 

Meddelande i neon. Här gäller det att ta fram läsglasögonen och kisa mot den röda tegelväggen som skymtar fram bakom den vita byggnaden. 


På en tegelvägg i Chinatown hittade jag ett betryggande budskap skyltat i neon. Något som kan behövas här av flera anledningar. Bakom huset ligger ett ganska ruffigt kvarter som jag råkade hamna i när jag försökte leta mig ner till hamnen. Där stod en stor samling människor som förvarade alla sina tillhörigheter i kundvagnar, det gick förbi människor som pratade (skrek) med sig själva eller osynliga vänner och diverse andra figurer hängde vid gathörnen. Jag stannade inte länge. På min korta promenad i morse höll jag efter 50 m på att snubbla över en man som låg och sov på trottoaren. Det var den första av många jag såg sova under bar himmel. Hemlösheten syns i den här stan. Jag kan bara hoppas att neonskylten ovan har rätt, "Everything is going to be allright". Även om jag vet att det inte är sant för alla.



Höga hus,  Downtown.


Nu har jag boendet fixat tills Muriel kommer tillbaka från sin semester. Jag stannar på hotellet här i 2 nätter till. Sedan ska jag sitta husvakt åt en kollega till min handledare på universitetet. Han ska tydligen iväg med familjen och behöver lämpligt nog någon som ser efter huset och vattnar katten. Huset ligger i Coquitlam,som också är den förort där jag kommer att bo hos Muriel resten av hösten. 



Glöm franskan! I den här delen av stan är det, vid sidan av engelska, kinesiska som är officiellt språk. Chinatown. 


Imorgon blir det en dag med lite sightseeing, centralt till att börja med. Senare på eftermiddagen har min handledare lovat att ta med mig till Maillardville som är en liten franskspråkig stadsdel i Coquitlam.



En slags entré till Chinatown.


Nu är det dags för ett bad, lite läsning och en spännande gul minimango från en Vietnamesisk mataffär.

3 kommentarer:

Christian Lundmark sa...
hej liz. vad glad jag blir att höra att allt än så länge gått enligt planerna! lite förvånad att du inte varit på dygnlånga vandringar i bergen ännu dock =) ser fram emot breathtaken-view-photos och fina vandringsberättelser! nu skall det sista på lägenheten fin-städas innan minna och malin kommer imorgon. ha det bra. pussar och kramar från pirrig C, om mindre än 2 dygn åker jag!
Anna sa...
Hej gumman.. Kul att höra att allt är bra med dig.. Sitter på jobber och väntar på ronden och läser din blogg :)Kan säga att jag är lite avis på dig som hittade så billig sushi. Pussar och kramar / Anna
Maliee sa...
18-bitar?!? Var det gott då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar